Інструктивно-методичні матеріали щодо викладання
історії та суспільствознавчих дисциплін у 5-10 класах закладів загальної
середньої освіти Тернопільської області в 2019/2020 навчальному році
На основі методичних рекомендацій
підготовлених Міністерством освіти і науки України спільно з Національною
академією педагогічних наук України та Інститутом модернізації змісту освіти
(лист МОН України від 01.07.2019 №1/11-5966) ІСТОРІЯ Курс «Історія України
(Вступ до історії)» (5 кл), інтегрований курс «Всесвітня історія. Історія
України» (6 кл), історія України (7-10 кл), всесвітня історія (7-10 кл),
інтегрований курс «Історія: Україна і світ» (10 кл) Навчальні програми: У
2019/2020 навчальному році для викладання історії у закладах загальної
середньої освіти чинними є такі навчальні програми: «Історія України. 5–9
класи», затверджені наказом МОН України від 21.02.2019 №236; «Всесвітня
історія. 7–9 класи», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України
від 07.06.2017 р. №804; «Історія України. Всесвітня історія. 10–11 класи»,
затверджені наказом МОН України від 21.02.2019 №236. Навчальні програми
розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України за
покликанням :
https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-vnesennya-zmin-donavchalnih-program-z-istoriyi-ukrayini-dlya-5-9-ta-10-11-klasiv-zakladiv-zagalnoyiserednoyi-osviti,
а також видані окремими брошурами та опубліковані у фахових виданнях.
Підручники та посібники: Під час навчання учитель має використовувати
підручники та посібники схвалені для використання в освітньому процесі
Міністерством освіти і науки України. Переліки навчальних програм, підручників
і посібників рекомендованих для використання в освітньому процесі у 2019/2020
навчальному році розміщені на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України
(лист МОН від 10.06.2019 № 1/9-365 «Про переліки навчальної літератури,
рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах
освіти у 2019/2020 навчальному році») за покликанням :
https://docs.google.com/spreadsheets/d/16NyRYEKgeQ4T5BE68Las2gn0q2MPyIWSWx-Vdw-zmA/edit?ts=5a364195#gid=337295027.
Електронні версії підручників з навчальних предметів розміщені у вільному
доступі на офіційному веб-сайті Державної наукової установи «Інститут
модернізації змісту освіти» за покликанням :
https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/683 Для підвищення результативності
навчання учитель може синхронізувати вивчення історії України та всесвітньої
історії в тих класах, де всесвітня історія та історія України вивчаються
паралельно (7-11 класи). Рекомендовану послідовність синхронізованого вивчення
історії України та всесвітньої історії за розділами наведено у програмах. Проте
вчитель може організувати вивчення учнями програмного матеріалу зазначених
курсів як послідовно, так і паралельно. При плануванні викладання курсів
вчитель сам визначає розподіл навчальних годин у межах тем (розділів).
Методичні структури не повинні порушувати право вчителя на академічну свободу.
Для 10-11 класів Міністерством освіти і науки України рекомендовані для вивчення
інтегрований курс «Історія: Україна і світ» або два окремі курси «Історія
України» та «Всесвітня історія». У 2019–2020 н.р. частина учнів/учениць 10
класів навчатиметься за програмою інтегрованого курсу «Історія: Україна і
світ», який запроваджено у 2018 р. Новий курс спрямований на формування
розумінь і вмінь інтерпретувати історію України як частину світового
культурного, економічного, соціального та політичного простору, пояснювати
взаємодію української та світової історії, навчити учнів/учениць виокремлювали
й аналізувати історичні виклики, з якими стикалися держави, народи-нації й люди
впродовж ХХ і на початку ХХІ ст. Загалом курс спрямовано на реалізацію засад
компетентнісно орієнтованого навчання історії, зокрема розвиток критичного
мислення і творчих здібностей. Програма інтегрованого курсу для 10 класу
охоплює основні події, явища і процеси, які визначали історію України і світу в
1914–1945 рр. Це – один з найдраматичніших періодів у світовій історії, адже
своєрідним його обрамленням були соціальні й національні революції та дві
світові війни. Сутністю української історії в той час стала боротьба (у тому
числі збройна) за національну державність, протистояння тоталітаризму. Під час
вивчення курсу варто: а) не втрачати з поля зору такі засади, як громадянська
спрямованість, людиноцентризм, україноцентризм, націєтворення, європейськість;
б) підпорядковувати навчальні завдання актуалізації змістових ліній, які
формують ціннісні та світоглядні орієнтації учнівства (як-от, інформаційне
середовище, екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська
відповідальність, підприємливість та фінансова грамотність, здоров’я та
безпека, цінності й моральність, культурна самосвідомість, підприємливість та
фінансова грамотність); в) проблематику історії України (а вона повинна
становити дві третини змістового наповнення) не тільки включати у світовий,
насамперед європейський історичний контекст, а й показувати, як вона цей
контекст творила і творить. Доцільними є вступні заняття, які мають бути як на
початку вивчення курсу, так і перед окремими розділами. Такі заняття допоможуть
сформувати в учнів/учениць початкові уявлення про ключові явища і процеси
історичного періоду, дадуть змогу розпізнати головні тенденції розвитку
українського та інших суспільств у той час. Важливо, щоби всі учасники/учасниці
освітнього процесу були зорієнтовані на результативну діяльність, зокрема
дослідницькопошукову і творчу роботу. У програмі курсу до кожної теми подано
орієнтовну тематику практичних занять, навчальних проектів і/або есе. Вони
мають на меті спонукати школярів/школярок до занять історичною біографістикою,
творити портрети історичних особистостей, підтримувати інтерес до родинних
історій, формувати вміння шукати інформацію і працювати в групах. Проекти й есе
можуть виконуватися за вибором як учителя, так і учнів, як у класі, так і
вдома, але з обговоренням результатів на уроці. Учитель/учителька може
самостійно планувати навчальну роботу, вибудувати власний алгоритм роботи з
учнями/ученицями, зокрема акцентувати на певних навчальних цілях, змістових
елементах, розширювати коло історичних діячів/діячок, змінювати послідовність
вивчення матеріалу в межах розділів, додавати матеріал з історії рідного краю,
доповнювати тематику практичних занять, творчих робіт тощо. Для практичного заняття,
проекту, есе учитель/учителька може обрати іншу тему, розробити пізнавальні
завдання, що ґрунтуються на самостійно підібраній джерельній базі. Пропоновані
учням/ученицям завдання мають бути аналітичними, зорієнтованими на очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності, сприяти освоєнню учнями/ученицями
ключових компетентностей, формувати розуміння зв’язку між минулим і сучасністю.
У програмі інтегрованого курсу немає розподілу навчальних годин за розділами. У
межах загальної річної кількості годин учитель/учителька самостійно визначає
час для роботи над кожним розділом програми, дбаючи при тому про досягнення
учнями/ученицями повноти завдань, що визначені як очікувані результати учіння.
Програма курсу спрямована на те, щоби учні/учениці могли досягати навчальних
цілей на основі опрацювання менших обсягів інформації (за рахунок внутрішньої й
зовнішньої інтеграції). Плануючи курс, доцільно визначити цілі (очікувані
результати учіння) та виділити навчальний час (у межах уроку, окремими уроками)
на вивчення історії рідного краю. Інформуємо також, що Український інститут
національної пам’яті створив сайт, присвячений Другій світовій війні:
www.ww2.memory.gov.ua. Він містить інформацію про ключові події, постаті,
карти, інфографіку, фотогалерею: відеоролики й електронні видання про війну,
підбірку фільмів «20000 хвилин, які змінять ваше уявлення про Другу світову
війну» та інші проекти. 23 листопада 2019 р. (традиційно – у четверту суботу
листопада) в Україні відзначається День пам’яті жертв Голодомору. Відзначаючи
86-і роковини Голодомору 1932 – 1933 рр. – геноциду українського народу,
особливу увагу слід приділити набуттю учнями/ученицями конкретно-історичних
знань та осмисленню обставин виникнення, перебігу та наслідків сталінської
політики творення голоду. Необхідно виокремлювати соціально-фізіологічне явище
«голод» від поняття і явища «Голодомор». Термін і явище «голод» вказують на
кількісне (відсутність наявності їжі протягом певного терміну) і якісне
голодування людського організму (нестача білків, жирів, вуглеводів, відтак
калорій). Голод і Голодомор стосовно 1932 – 1933 рр. вирізняються. Вони не є
тотожні. Голодомор – це не смерть від голоду, а історична форма застосування
терору голодом, тобто штучно організованого голоду в Україні. Він є геноцидом
проти цивільного населення у мирний час. Тому маємо завжди використовувати
визначення «Голодомор 1932 – 1933 рр. в Україні», тобто вид злочину, роки та
місце його скоєння. Історично та юридично хибним є застосування поняття
«український геноцид», яке у такому лінгвістичному поєднанні вказує на участь
українців у його скоєнні. Правильно писати і говорити – «геноцид українців», «
геноцид українського народу». Помилковим є розмежування явищ «голод» і
«Голодомор» у їх хронологічних рамках 1932 – 1933 рр. Голодомор не є вищою
фазою голоду, а історичним, меморіальним і юридичним терміном, який відповідає
ознакам геноциду. Закон України від 28 листопада 2006 р. зафіксував
хронологічні рамки Голодомору в Україні, тому вони не підлягають ревізії. Вони
набули сталості в історіографії. Важливим є також поєднання класних та
позакласних заходів для активізації потенціалу педагогіки партнерства,
поєднання зусиль вчителівбатьків-дітей для кращого осмислення й передачі
пам’яті про голод-геноцид з погляду виховання усвідомлення цінності власної
держави, демократичних свобод, а також соціальної активності та
відповідальності. Навчальні заклади у 2019/2020 навчальному році можуть
долучитися до Всеукраїнського конкурсу учнівських робіт імені Лідії Коваленко і
Володимира Маняка. Його вже традиційно проводитиме Інститут історії України НАН
України у співпраці з Міністерством освіти і науки України, за підтримки
Науково-освітнього консорціуму вивчення Голодомору (HREC) при Канадському
інституті українських студій Альбертського університету. 29 вересня 2019 р. в
Україні відзначатиметься День пам’яті жертв Бабиного Яру, який став символом
Голокосту та інших злочинів нацизму на окупованій території України та Східної
Європи (за два дні 29 та 30 вересня 1941 р. у Бабиному Ярі, урочищі на
північно-західній околиці Києва, розстріляли майже 34 тисячі євреїв. Тут же
нацисти розстрілювали ромів, радянських військовополонених, українських
націоналістів та інших «ворогів рейху»). 27 січня 2019 р. в Україні та світі,
відповідно до Резолюції Генеральної асамблеї ООН 2012 року, відзначається
Міжнародний день пам’яті жертв Голокосту (саме в цей день у 1945 р. війська
1-го Українського фронту увійшли до нацистського табору смерті Аушвіц, який
став символом Голокосту та інших нацистських злочинів). Вивчення історії
Голокосту здійснюється, за рекомендаціями Ради Європи та інших міжнародних
організацій, як складова української, європейської та світової історії. Це
забезпечується на уроках з історії України та всесвітньої історії, а також у
позакласній та позашкільній роботі. Зокрема, Міністерством освіти і науки
України затверджені Програми для факультативних, спеціальних курсів, курсів за
вибором з історії Голокосту. У рамках реалізації спільного проекту Яд Вашем та
Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума» за підтримки Міністерства
освіти і науки України «Вивчення Голокосту для формування атмосфери
толерантності» вчителі, методисти, а також учні закладів загальної середньої
освіти можуть брати участь у всеукраїнських та міжнародних семінарах з історії
Голокосту; пересувних (мобільних) освітньо-музейних виставках; конкурсах
творчих робіт «Уроки війни та Голокосту – уроки толерантності»; міжнародних
молодіжних проектах «Ковчег», «Оливкове дерево» та інших. Додаткова інформація
щодо зазначених заходів міститься на сайті Українського інституту вивчення
Голокосту «Ткума». 18 травня 2020 р., відзначатимуться 76-ті роковини
депортації кримських татар та інших народів Криму. 18 травня 1944 року
розпочалася радянська операція з депортації кримських татар. Цей день
відзначають також як День боротьби за права кримськотатарського народу. З метою
набуття школярами історичної та інших компетентностей, відповідно до державних
вимог до освітньої підготовки учнів, окремою структурною складовою програми є
практичні заняття. Під час практичного заняття вчитель виступає як консультант
у процесі самостійної роботи учнів, надаючи їм необхідну допомогу відповідно до
віку та пізнавальних можливостей. Питання порядку проведення практичних занять
та оцінювання їхніх результатів залишається у компетенції вчителя
Методичні рекомендації щодо вивчення
навчальних предметів географія, екологія і економіка
у закладах загальної середньої освіти
Тернопільської області у 2018/2019 навчальному році
Географія
Географічна
освіта необхідна для розвитку відповідальних
та активних громадян сьогодення і майбутнього
світу
(Міжнародна
хартія з географічної освіти (1995 p.)
Сучасна географія вивчає взаємини людини й природи,
закономірності розподілу і взаємовпливу елементів географічного середовища, їх
комбінування на різних рівнях ‑‑ місцевому, державному, континентальному,
глобальному. Вона об'єднує різні методи дослідження та галузі знання з метою
сприяти постійному соціально-економічному розвитку всього людства в гармонії з
природою.
Заразом нові навчальні програми з географії для 6-9,
10-11 класів враховують сучасні тенденції розвитку географічної науки і
практики та відповідають засадничим положенням Державного стандарту базової і
повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від
23.11.2011 № 1392), ключовим положенням концепції «Нова українська школа».
Структура і зміст програми з
географії базуються на принципах неперервності й наступності шкільної
географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних і
міжпредметних зв'язків, гуманізації, урахування вікових можливостей учнів,
практичної спрямованості.
У програмах відображені наскрізні
для шкільної географії змістові лінії, зазначені в Державному стандарті базової
і повної загальної середньої освіти, та наскрізні теми, передбачені концепцією
Нової української школи. Наскрізні змістові лінії реалізуються через соціально значимі
надпредметні теми курсу, що сприяють формуванню в учнів уяви про природу і
суспільство в цілому та розвивають здібності, щоб застосовувати отримані знання
в різних життєвих ситуаціях.
Змістом Пояснювальної записки до навчальних
програм визначено компетентністний
потенціал предмета, мету і основні завдання курсу
географії.
У
документі Ради Європи «Компетентності
для культури демократії – Живемо разом як рівноправні громадяни в культурно
багатоманітному демократичному суспільстві» поняття «компетентність»
пояснюється як здатність мобілізувати й застосувати відповідні цінності,
ставлення, навички, знання та/або розуміння, щоб ефективно та належним
чином відповідати на запити, виклики й виявляти можливості, які з’являються в
демократичних і міжкультурних ситуаціях.
Географічна
компетентність учнів визначається здатністю до застосування здобутих
географічних знань, умінь і навичок, ціннісних установок та специфічного географічного
мислення, сформованих на підґрунті здібностей і життєвого досвіду учнів, які
необхідні для оптимальної діяльності в навколишньому середовищі та успішної самореалізації в соціумі, облаштування
особистого життя та формуванням потреби у неперервній освіті.
Предметна
географічна компетентність учнів включає змістовий, діяльнісний, ціннісний та
світоглядний компоненти, які закладено в очікуваних результатах навчально-пізнавальної діяльності
учнів оновлених та нових навчальних програм.
У 2018/2019 навчальному році учні 6-9-их класів вивчатимуть географію за оновленою
навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804, та
з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з
НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436). Орієнтація шкільної
географічної освіти на компетентнісний
підхід передбачає посилення її практичної спрямованості.
Учні 11 класу вивчають географію на профільному рівні за програмою, затвердженою
наказом МОН України від 14.07.2015 № 826.
Зазначені навчальні програми розміщено на офіційному веб-сайті
МОН України (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html).
У вересні 2018 року учні 10 класу розпочнуть вивчення
географії на рівні стандарту (52 години, 1,5 години на
тиждень) та профільному (175 годин, 5
годин на тиждень) за новими навчальними програмами, що затверджені наказом МОН
України від 23.10.2017 № 1407 (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html). Змістом
Пояснювальної записки до навчальних програм визначено компетентністний потенціал предмета, мету
і основні завдання курсу географії у старшій школі.
Курс географії в 10 класі «Географія: регіони та країни»
спрямований на формування в учнів знань про особливості населення й просторової організації
господарської діяльності в регіонах світу та окремих країнах, умінь
орієнтуватися у світових і регіональних
соціально-економічних, суспільно-політичних, екологічних процесах.
На рівні
профілю у програмі курсу поглиблюється географічна і економіко-соціальна освіта
випускників закладу загальної середньої освіти.
Структура програми 10 класу на рівні стандарту
представлена вступом і шістьма розділами.
На профільному рівні – це 7 розділів,
де розділи І-VІ спрямовані на розкриття глобальних та регіональних явищ і
процесів, що відбуваються як у світі в цілому, так і в окремих субрегіонах,
країнах і їх регіонах.
Завершується вивчення курсу на рівні стандарту
розділом VІ «Україна в міжнародному просторі», завданнями якого є розкрити
геопросторову структуру світу, визначити місце України на геополітичній карті
світу, окреслити основні вектори сучасної української геополітики, міжнародні економічні зв’язки з регіонами та країнами
світу, участь України в процесах європейської економічної інтеграції та
реалізації стратегії сталого розвитку.
На профільному рівні - розділом
VІI «Сучасні проблеми і стратегії розвитку світу та України на ХХІ
століття», що розкриває прояв
глобалізаційних викликів на території України, стратегічні цілі сталого (збалансованого) розвитку України та роль
України у сучасному політичному та економічному просторі.
Зверніть увагу. Наведений у
програмі перелік країн для вивчення є орієнтовним. Учителю надається право додавати для детальнішого
ознайомлення інші країни, які відповідають інтересам навчального закладу з
огляду на його можливі міжнародні зв’язки, а також пріоритетам зовнішньої
політики України з урахуванням сучасної політико-економічної ситуації у світі.
Учителю
географії необхідно вирішити важливе методичне завдання – реалізувати на практиці
компетентнісний підхід, сформувати в учнів готовність використовувати отримані
знання, вміння та навички в реальному житті для розв’язання практичних завдань
та життєво важливих ситуацій.
Загалом такі
базові технології та методи, як проблемне навчання, проектне навчання, розвиток
критичного мислення, когнітивного навчання, навчання у глобальному
інформаційному суспільстві, особистісно орієнтоване навчання, диференційоване
навчання, модульна технологія підтримують компетентнісно-орієнтовану підготовку
учнів.
Компетентнісний
підхід до навчання географії підкреслює діяльнісний складник результатів освіти
та їхню практичну значущість у процесі набуття школярами досвіду виконання практично-зорієнтованих завдань.
Практична спрямованість курсу географія реалізується під час
виконання практичних робіт, аналітичних завдань та досліджень.
Зверніть увагу. Усі передбачені програмами практичні роботи у 6-10 класах виконуються
учнями в класі під керівництвом вчителя або за наданим зразком з використанням
інструктивних карток пам’яток, індивідуально, у парі або групі. Закріплення і
вдосконалення вмінь може проходити не тільки в класі, але і у формі домашнього
завдання, результати якого обговорюються в класі. За виконання навчальних і
тренувальних робіт можна виставляти оцінки вибірково з урахуванням виконаного
обсягу і якості роботи.
Підсумкові
практичні роботи
у 6-10 класах виконують контролюючу функцію, вони виконуються учнями в класі
самостійно і обов’язково оцінюються вчителем (4 з кожного курсу навчання,
зокрема, 2 у І семестрі та відповідно 2 у ІІ семестрі за вибором учителя). Доцільно на міських, районних, міжшкільних методичних
об’єднаннях вчителів визначати перелік підсумкових практичних робіт з географії.
Зверніть увагу. У 10 класі профільного рівня передбачено
виконання 25 практичних робіт, що
є обов’язковими для всіх учнів класу. Учитель обов’язково оцінює п’ять
практичних робіт на вибір у кожному семестрі.
До більшості
розділів курсу запропоновано орієнтовні теми творчого характеру для проведення досліджень. Теми досліджень в усіх
курсах можуть бути змінені учителем в рамках відповідної теми. Дослідження,
завдання творчого характеру виконуються за бажанням учня і можуть оцінюватися
вибірково. Їх рекомендовано виконувати у вигляді презентацій, коротких творів
(есе), міні-проектів тощо до виконання яких можна залучати й членів родини
учня.
Зверніть увагу. Із
запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1-2
дослідження (впродовж року) та виконує його індивідуально або у групі.
Результати дослідження презентуються й оцінюються вчителем.
Розподіл
годин за розділами і темами у програмах курсів географії є орієнтовним і може
бути змінений вчителем в обсязі до 20% передбаченого програмою часу. Резервну
частину навчального часу учитель може використати на свій розсуд, з метою більш
глибокого вивчення або повторення певного навчального матеріалу та з
урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів конкретного класу.
У процесі вивчення
географії використовуються предметні навчально-методичні комплекси (НМК), що містять:
підручник, посібник для вчителя, робочий і перевірочний зошит, практикуми,
матеріали на цифрових носіях, атласи, контурні карти, дидактичні картки,
календарі погоди тощо.
У системі
засобів навчання особливу роль відіграє компетентнісно-спрямований підручник з
географії, який з навчальної проекції нормативного наукового знання
перетворився в дієвий інструмент оновлення освіти.
Під час
вивчення курсу географії в 10 класі
«Географія: регіони та країни» слід використовувати лише підручники, що
успішно пройшли конкурсний відбір проектів підручників для 10 класу закладів
загальної середньої освіти і були вибрані загальноосвітніми навчальними
закладами для використання. Їх перелік затверджено наказом МОН № 552 від 31
травня 2018 року, що можуть друкуватися за кошти державного бюджету,зокрема:
1.
Геoграфія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої oсвіти (авт. Дoвгань Г. Д.,
Стадник O. Г.);
2.
Географія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої oсвіти (авт. Гільберг Т.
Г., Савчук І. Г., Совенко В. В.);
3.
Географія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р.);
4.
Географія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (автори В. В.
Безуглий, Г. О. Лисичарова);
5.
Географія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (Пестушко В. Ю.,
Уварова Г. Ш., Довгань А. І.);
6.
Географія (рівень стандарту)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (Бойко В. М.,
Брайчевський Ю. С., Яценко Б. П);
7.
Геoграфія (прoфільний рівень)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої oсвіти (авт. Г. Д. Дoвгань,
O. Г. Стадник, П. O. Масляк, С. Л. Куртей, O. Г. Брoдoвська);
8.
Географія (профільний рівень)
підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти (автори В. В.
Безуглий, Г. О. Лисичарова).
Можливості
реалізації предметної географічної компетентності підсилено навчальними
програмами курсів за вибором та факультативами.
Зверніть увагу. Серед навчальних
програм курсів за вибором залишаються актуальними краєзнавчі курси. Зокрема,
курс «Рідний край» є логічним доповненням знань учнів з курсу
географії у 8-9-х класах. (Лист МОН від 10.08.2016 № 1:11 - 10921).
Перелік
навчальних програм та посібників, які можуть бути використані при вивчені
географії, постійно оновлюється, друкується в щорічному інформаційному збірнику
Міністерства освіти і науки України та розміщений на офіційному веб-сайті
Міністерства освіти і науки (www.mon.gov.ua) та веб-сайті ДНУ
«Інститут модернізації змісту освіти» (www.imzo.gov.ua).
Зверніть увагу. На сучасному етапі при вивченні курсу географії підкреслюється значення території
як основи природного капіталу. Доводиться конструктивна думка про природну
ренту території як економічний базис сталого розвитку і основу його
самопідтримування. Слід акцентувати увагу на посиленні інтеграційної,
інформаційної й прагматичної функцій географії. Науковцями виокремлено ключові
тематичні блоки, проблеми, дослідження на засадах трансдисциплінарності з
провідною роллю географічної науки.
До таких
відносяться проблеми адаптації до зміни клімату, збереження та відновлення
навколишнього середовища, оцінювання територіального капіталу та використання
природних ресурсів, управління міським розвитком. Підкреслено потенціал
географічної науки у розбудові інфраструктури геопросторових даних, а також
потребу формування дослідницьких підходів «постіндустріального»
(геоінформаційного, ГІС-технологічного) типів.
Із метою
забезпечення пізнавальної і творчої активності учнів в освітньому процесі слід
ширше використовувати сучасні хмарні технології. Для побудови хмарної
інфраструктури можна скористатися сервісами Google,
DropBox, Box.net, Copy.com, OneDrive та іншими.
Суттєву
допомогу для підвищення свого фахового рівня та в підготовці до уроків з
географії вчителям надають науково-методичний
журнал «Географія та економіка у рідній
школі» Міністерства освіти і науки України, журнал «Географія. Книжковий додаток», науково-популярний журнал з
природничих дисциплін «Колосок», а
також газета «Краєзнавство. Географія.
Туризм». Видавництва також пропонують для педагогічних працівників
вебінари, майстер-класи, семінари, консультації, з розкладом яких можна
ознайомитися на сторінках офіційних сайтів.
Немає коментарів:
Дописати коментар